Undervisningsforløb – biologi 7.b – kroppen
(Med forbehold for ændringer)
Mål:
Miljø og sundhed
-
Beskrive funktionen af og sammenhængen mellem
skelet, muskler, sanser og nervesystem
-
Redegøre for vigtige funktioner af indre
organer og deres indbyrdes samspil, herunder optagelse af
næringsstoffer og energi samt
bortskaffelse af affaldsstoffer
-
Kende nerve- og hormonsystemet samt deres
funktion
-
Give eksempler på, hvordan livsstil og
levevilkår påvirker menneskets sundhed
-
Give eksempler på, hvordan kroppen forsvarer
sig mod bakterier og vira
Arbejdsmåder og tankegange
-
Formulere relevante spørgsmål og hypoteser
-
Læse og forstå informationer i faglige tekster
-
Planlægge, gennemføre og evaluere enkle
undersøgelser og eksperimenter i forskellige biotoper og i laboratoriet
-
Anvende enkelt udstyr til undersøgelser og
eksperimenter i naturen og i laboratoriet, herunder mikroskop, stereolup samt
udstyr til analyse af fysiske og kemiske forhold
-
Forklare om biologisk viden og indsigt
erhvervet gennem forskellige former for vidensøgning, herunder egne undersøgelser.
Læringsmål:
Et
læringsmål vil være at gøre eleverne i stand til kende til de forskellige dele
af kroppen og deres funktion. Et andet mål er at træne elevernes
kommunikationskompetencer igennem fremlæggelserne og gruppearbejdet.
Et tredje mål er at øve eleverne i selvstændigt at undersøge
et naturfagligt emne.
Rammefaktorer:
26 elever i klassen. Forløber over 11 lektioner.
Materialer:
Uge 44-49: Efter hvad eleverne vil undersøge og
eksperimentere med.
Læringsforudsætninger:
Læreprocessen:
Organisationsformen er gruppearbejde i større og mindre
grupper.
Evaluering:
Forløbet evalueres ved fremlæggelserne, brainstorm og et spørgeskema.
Indhold (1 lektion om ugen+1 fagdag):
Uge 43
Tirs. d. 23/10:
1. lektion
Præsentation af forløbet
Spørgeskema (motivation for faget)
Klassen skal
i samarbejde brainstorme om kroppen. Det skal skrives på et smartboard eller
computer sat til smartboard, så det kan gemmes og findes frem senere.
Hvad består kroppen af? Hvilke funktioner har delene i
kroppen? Etc.
Eleverne
deles i grupper. 2 grupper med tre og 5 grupper med fire elever – i alt 7
grupper.
Grupperne
skal lave et miniprojekt om de otte emner (afsæt i bios A):
-
Muskler
-
Skelettet
-
Kredsløbet
-
Signalsystemer
-
Sanserne
-
Fordøjelse
-
Organer
-
Kroppens forsvar – på klassen
Eleverne aftaler, hvad de vil
undersøge.
2. lektion
Forberedelse
og planlægning af forsøg og eksperimenter.
Research
3. lektion
Forsøg og
eksperimenter.
Research
4. lektion
Forsøg og
eksperimenter.
Research
Introduktion til logbog
Lektier:
Læse s. 75-79 i BIOS A
Tors. d. 25/10:
Evt.
spørgsmål til teksten
Forsøg og
eksperimenter.
Research
Lektier:
Læse s. 80-84ø
Uge 44
Tors. d. 1/11
Evt.
spørgsmål til teksten
Forsøg og
eksperimenter.
Research
Lektier:
Skrive
logbog og forsøgsbeskrivelser over det de har lavet i lektionen.
Læse s. 84ø-90
Uge 45
Tors. d. 8/11
Evt.
spørgsmål til teksten
Eksperimenter
og forsøg til det valgte emne færdiggøres
Research
Afrunding/status
Lektier:
Skrive
logbog og forsøgsbeskrivelser over det de har lavet i lektionen.
Læse s. 91-97
Uge 46
Tors. d. 15/11
Fremlæggelser
Lektier:
Skrive
logbog og forsøgsbeskrivelser over det de har lavet i lektionen
Der skal
afleveres en færdig minirapport.
Læse s.
98-99
Uge 47
Tors. d. 22/11 (bytter en matematiktime, så det bliver en dobbelt biologilektion)
Evt. spørgsmål
til teksten
Grupperne skal lave en 15 min. fremlæggelse om deres emne
Uge 48
Tors. d. 29/11
Evt. sidste
fremlæggelser.
Brainstorm
fra uge 43 findes frem, der tilføjes og redigeres og emnet rundes af.
Spørgeskema om biologi-forløbet
Uge 49
Tors. d. 6/12(matematik i stedet for biologi)
Eksempler på forsøg og undersøgelser fra BIOS A, biologifaget.dk og Xplore Biologi 8
Muskler
Muskelceller
i mikroskopet og musklerne i kroppen i BIOS A
Udholdende
eller hurtig fra biologifaget.dk
Skeletmuskler
fra biologifaget.dk
Effekt af
styrketræning fra biologifaget.dk
Skelettet
Knogler i
skelettet og Hængselled og kugleled i BIOS A
Skelettet
fra biologifaget.dk
Kredsløbet
Hjertelyde
og Blodets kredsløb i BIOS A
Evt.
sammenligning med andre dyr
Kredsløbet fra
biologifaget.dk
Kredsløbssygdomme
fra biologifaget.dk
Hjertet
pumper fra biologifaget.dk
Pattedyrhjerte
fra Xplore
Blodkredsløbet
fra Xplore
Signalsystemer
Reaktionstid,
Hvor hurtig er du og Hvor hurtig er nerveimpulsen i BIOS A
Evt.
sammenligning med andre dyr
Hjernens
opbygning og funktion fra biologifaget.dk
Nervesystemet
i brug fra biologifaget.dk
En besked
gennem nervesystemet fra biologifaget.dk
Hvordan
virker hormonsystemet fra biologifaget.dk
Sanserne
Hvor
følsomme er vi, Øret, Hvorfor har vi to ører, Øjet og Øjets blinde plet i BIOS
A
Lugtesansens
betydning for smagsoplevelsen fra biologifaget.dk
Tungens
smagssans fra biologifaget.dk
Undersøgelse
af hørelsen fra biologifaget.dk
Hudens
temperatursans fra biologifaget.dk
Hudens
følsomhed over for tryk fra biologifaget.dk
Fordøjelse
Synkning og
tarmbevægelser i BIOS A
Fordøjelsessystemet
fra biologifaget.dk
Fordøjelsessystemet fra Xplore
Organer
Hud og hår
og Vores organer i BIOS A
Hvor store
lunger har du fra biologifaget.dk
Er leveren
en fabrik eller en vaskemaskine fra biologifaget.dk
Hudtyper fra
biologifaget.dk
Undersøgelse
af hudpræparat fra biologifaget.dk
Kroppens forsvar – på klassen
Immunforsvaret
i aktion fra biologifaget.dk
Sygdom fra biologifaget.dk
No comments:
Post a Comment