- IBSE



Ordkendskabskort

Hvad er det?

-          Dialogisk naturvidenskabelig undervisningsmetode

Det er ikke…

-          Tavleundervisning
-          Deduktiv

Egenskaber

4 trin:
-          Problemafdækning
-          Hypotesedannelse
-          Undersøgelse af hypotese
-          Konklusion, validering og kontekstualisering

Lærerrollen:
-          Vejleder/guide
-          Spørgende
-          Autentisk

Teori-baggrund:
-          Konstruktivisme
-          Sociokulturel læring (i praksisfællesskab)
-          Gruppebaseret elevcentreret undervisning
-          Eleverne vil være reflekterende og aktivt udforskende og de har medansvar
-          Skal skabe forståelse for overordnede principper og begreber og skabe motivation hos eleverne
-          Formativ og summativ evaluering

Arbejdsmetoder:
-          Observerende
-          Undersøgende
-          Registrerende (dataindsamling)
-          Hypotesedannende
-          Forudsigende
-          Eksperimenterende
-          Kommunikerende
-          Konkluderende
-          Konstruerende (designe og bruge udstyr og redskaber)

Eksempler

-          Respiration
-          Svømmeblære hos fisk
-          Flyde/synke forsøg med frugt og grønsager
-          Energi (vindmølle-bygning)

No comments:

Post a Comment