- Matematik i 7.b


Undervisningsforløb – matematik 7.b – geometri

(Med forbehold for ændringer)

Mål:

Matematiske kompetencer

-           Formulere sig skriftligt og mundtligt om matematiske påstande og spørgsmål og have blik for hvilke typer af svar, der kan forventes (tankegangskompetence)
-          Opstille, behandle, afkode og analysere enkle modeller, der gengiver træk fra virkeligheden, bl.a. ved hjælp af regneudtryk, tegninger, diagrammer (modelleringskompetence)
-          Sætte sig ind i og udtrykke sig såvel mundtligt som skriftligt om fremgangsmåder og løsninger i forbindelse med matematiske problemstillinger (kommunikationskompetence)

Matematiske emner

-          Benytte geometriske metoder og begreber til beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen
-          Undersøge og konstruere enkle figurer i planen
-          Kende grundlæggende geometriske begreber som linjer, vinkler, polygoner og cirkler
-          Spejle, dreje og parallelforskyde, bl.a. i forbindelse med arbejdet med mønstre
-          Bruge it til at undersøge og konstruere geometriske figurer
-          Arbejde med koordinatsystemet og opnå en begyndende forståelse for sammenhængen mellem tal og geometri

Matematiske arbejdsmåder

-          Undersøge, systematisere og begrunde matematisk med mulighed for inddragelse af konkrete materialer og andre repræsentationer samt ved brug af it
-          Forberede og gennemføre mindre præsentationer af eget arbejde med matematik
-          Arbejde individuelt og sammen med andre om praktiske og teoretiske problemstillinger, problemløsning samt øvelser

Læringsmål:

Et læringsmål vil være at gøre eleverne i stand til at definere forskelle og ligheder ved de forskellige geometriske figurer og formulere sig skriftligt i samarbejde med andre.

Rammefaktorer:

26 elever i klassen. Forløber over 29 lektioner.

Materialer:

Computere

Læringsforudsætninger:

Læreprocessen:

Organisationsformen er gruppearbejde i mindre grupper.

Evaluering:

Forløbet evalueres ved geometribøgerne og et spørgeskema.

Indhold (3 lektioner om ugen+2 fagdage):

Uge 43

Onsdag d. 24/10

Præsentation af forløbet
Spørgeskema (motivation for faget)
Grupper arrangeres.
Lektier:
Lave opg. 1+2 s. 52 i Faktor

Torsdag d. 25/10 – Trekanter

Opgaver gennemgås
S. 24 i Faktor elevhæftet – højder og medianer
Lektier:
Det de ikke når i timen

Fredag d. 26/10

Ugens opgaver fra elevhæftet gennemgås (s. 24)
Der arbejdes på geometribogen

Uge 44

Onsdag d. 31/10

S. 25 i Faktor elevhæftet – midtnormaler og vinkelhalveringslinjer
Lektier:
Lave opg. 3+4 s. 52 i Faktor + det de ikke nåede i timen

Torsdag d. 1/11

Opgaver gennemgås
S. 26+27 i Faktor elevhæftet
Lektier:
Det de ikke når i timen

Fredag d. 2/11

Ugens opgaver fra elevhæftet gennemgås (s. 25, 26, 27)
Der arbejdes på geometribogen
Lektier:
Lave opg. 5+6 s. 53 i Faktor

Uge 45

Tirsdag d. 6/11 – matematikdag – fire lektioner

Aktiv matematik
Ex.
-          Matematik kryds og bolle
-          Matematik vendespil
-          Opmåling og tegning
-          Matematik skattejagt
-          Mix og match (tekst og geometrisktegning)
-          Quiz og byt (areal og omkreds)
Dem der ikke bruges, bruges i uge 49

Onsdag d. 7/11– Firkanter

Opgaver gennemgås
S. 28 i Faktor elevhæftet
Lektier:
Lave opg. 7+8+9 s. 53 i Faktor + det de ikke nåede i timen

Torsdag d. 8/11 – Omkreds og areal

Opgaver gennemgås
S. 29+30 i Faktor elevhæftet
Lektier:
Det de ikke når i timen

Fredag d. 9/11

Ugens opgaver fra elevhæftet gennemgås (s. 28, 29, 30)
Der arbejdes på geometribogen

Uge 46

Onsdag d. 14/11

S. 31+32 i Faktor elevhæftet
Lektier:
Det de ikke når i timen

Torsdag d. 15/11

S. 33+34 i Faktor elevhæftet
Lektier:
Det de ikke når i timen

Fredag d. 16/11

Ugens opgaver fra elevhæftet gennemgås (s. 31, 32, 33, 34)
Der arbejdes på geometribogen
Lektier:
Lave opg. 10+11 s. 54 i Faktor

Uge 47

Onsdag d. 21/11 – Spejling

Opgaver gennemgås
Opg. 12+13+14 s. 55 i Faktor
Lektier:
Det de ikke når i timen

Torsdag d. 22/11 – ingen matematik da der er biologi i stedet

Fredag d. 23/11

Ugens opgaver fra Faktor gennemgås (opg. 12, 13, 14)
Der arbejdes på geometribogen
Lektier:
Lave opg. 15+16 s. 56 i Faktor

Uge 48

Onsdag d. 28/11 – Koordinatsystemet

Opgaver gennemgås
Opg. 17+18 s. 57 i Faktor
Lektier:
Det de ikke når i timen

Torsdag d. 29/11

Opgaver gennemgås
Siden sidst s. 60 i Faktor
Lektier:
Det de ikke når i timen

Fredag d. 30/11

Ugens opgaver fra Faktor gennemgås (siden sidst s. 60)
Der arbejdes på geometribogen

Uge 49

Tirsdag d. 4/12 – matematikdag – fire lektioner

Aktiv matematik

Onsdag d. 5/12

Siden sidst s. 61 i Faktor
Lektier:
Det de ikke når i timen

Torsdag d. 6/12 – dobbeltlektion da der er matematik i stedet for biologi – Computer

 Opgaver gennemgås
S. 35 i Faktor elevhæftet + spejling + evt. figurer til geometribogen
Geometribogen skal være færdig i afleveringsform

Fredag d. 7/12

Spørgeskema om forløbet
Afslutning



Projektbeskrivelse - Hvad skal geometribogen indeholde?

1.      Forside med navne

2.      Trekanter

-          Definition af højde med tegning
-          Definition af median med tegning
-          Definition af midtnormal med tegning
-          Definition af vinkelhalveringslinje med tegning
-          Definition af typer – ligesidet, ligebenet, stumpvinklet, spidsvinklet og retvinklet trekant med tegninger
o   Er der andre typer

3.      Firkanter

-          Definition af typer – kvadrat, rektangel, konkav og konveks firkant med tegninger
o   Er der andre typer

4.      Areal og omkreds

-          Hvordan regner man areal og omkreds ud for en trekant
-          Hvordan regner man areal og omkreds ud for en firkant
-          Hvordan regner man areal og omkreds ud for en cirkel

5.      Spejling

-          Definition af spejling med tegning
-          Et mønster der er lavet ved at spejle
Bogen og tegningerne må laves i hånden eller på computer.

No comments:

Post a Comment