- Fysik/kemi i 7.b


Undervisningsforløb – fysik/kemi 7.b – stoffernes egenskaber og omdannelse

(Med forbehold for ændringer)

Mål:

Fysikkens og kemiens verden

-          Anvende enkle fysiske begreber og sammenhænge i beskrivelsen af fænomener, der knytter sig til vejr og klima, herunder vands tilstandsformer, temperatur, tryk, luftfugtighed, gnidningselektricitet og vindhastighed (fælles med geografi)
-          Kende generelle egenskaber ved hverdagens stoffer og materialer, herunder tilstandsformer, surhedsgrad, varmeudvidelse, elektrisk- og termisk ledningsevne

Arbejdsmåder og tankegange

-          Planlægge, gennemføre og evaluere praktiske og teoretiske undersøgelser
-          Læse og forstå informationer i faglige tekster

Læringsmål:

Et læringsmål vil være at gøre eleverne i stand til at videreformidle deres viden om tilstandsformer gennem arbejdet med forsøgene.

Rammefaktorer:

26 elever i klassen. Forløber over 14 lektioner, hvor de er delt i halvdelen af dem.

Materialer:

Afhænger af forsøgene.

Læringsforudsætninger:

Læreprocessen:

Organisationsformen er pararbejde om et af dagens forsøg.

Evaluering:

Forløbet evalueres ved løbende vidensdeling og et spørgeskema.



Indhold (2 lektioner om ugen):

Uge 43

Fre. d. 26/10:

1.       lektion (delehold)
Præsentation af forløbet
Spørgeskema (motivation for faget)
Lærer forsøg:
-          Elefant tandpasta
2.       lektion
Brainstorm om stoffers egenskaber og omdannelse, herunder tilstandsformer.
Simulering på computer om tilstandsformer inkl. elevark.
Illustration ved kugleapparat.
Lektier:
Læse s. 29-32 i Kosmos A (Tilstandsformer)

Uge 44 – tilstandsformer og faste stoffer

Fre. d. 2/11

3.       lektion (delehold)
 Forsøg:
-          2.4 (Termometres nøjagtighed) Fra Kosmos A
-          Vandtermometer fra Fysikkemifaget.dk
-          Vands tilstandsformer 1.5 i Isis
-          Fra vand til damp – fra damp til vand
4.       lektion
Eleverne præsenterer deres forsøg for hinanden – vidensdeling
Evt. spørgsmål til teksten
Lærer forsøg/fællesforsøg:
-          Flødebolleforsøg fra Fysikkemifaget.dk
Lektier:
Læse s. 33-36 i Kosmos A (Faste stoffer)

Uge 45

Fre. d. 9/11

5.       lektion (delehold)
Forsøg:
-          Hands-on – isen smelter
-          Frysepunktssænkning fra Fysikkemifaget.dk
-          2.1 (Kog isterninger) Fra Kosmos A
-          2.7 (Densitet af faste stoffer) Fra Kosmos A
-          2.11 (Et svævende æg) Fra Kosmos A
-          2.15 (Tøris) Fra Kosmos A
6.       lektion
Eleverne præsenterer deres forsøg for hinanden – vidensdeling
Evt. spørgsmål til teksten
Lærer forsøg/fællesforsøg:
-          Tøris boble
Lektier:
Læse s. 37-39 i Kosmos A (Væsker)

Uge 46

Fre. d. 16/11

7.       lektion (delehold)
Forsøg:
-          2.12 (Observation af kogning) Fra Kosmos A
-          2.10 (Væsker i lag) Fra Kosmos A
-          2.9 (Kolde væsker) Fra Kosmos A
-          2.2 (Temperaturkurve 1+2) Fra Kosmos A
-          At koge vand med knust is
8.       lektion
Eleverne præsenterer deres forsøg for hinanden – vidensdeling
Evt. spørgsmål til teksten
Lærer forsøg/fællesforsøg:
-          Instant ice
Lektier:
Læse s. 40-41 i Kosmos A (Luftarter)

Uge 47

Fre. d. 23/11

9.       lektion (delehold)
Forsøg:
-          Lav en lynfryser
-          Koldt kogende vand fra Fysikkemifaget.dk
-          Kuldeblanding fra Fysikkemifaget.dk
-          2.3 (Køleeffekt) Fra Kosmos A
-          2.13 (Varmeudvidelse) Fra Kosmos A
10.   lektion
Eleverne præsenterer deres forsøg for hinanden – vidensdeling
Evt. spørgsmål til teksten
Lærer forsøg/fællesforsøg:
-          2.14 (Popcorn) fra Kosmos A
Lektie:
Læse s. 42-45 i Kosmos A (Afsluttende sider)

Uge 48

Fre. d. 30/11

11.   lektion (delehold)
Forsøg:
De forsøg der ikke er blevet lavet de andre uger.
12.   lektion
Eleverne præsenterer deres forsøg for hinanden – vidensdeling
Evt. spørgsmål til teksten
Brainstorm redigeres og der tilføjes ny viden.

Uge 49

Fre. d. 7/12

13.   lektion (delehold)
Lærer forsøg/fællesforsøg:
-          Vaniljeis af kuldeblanding
14.   lektion
Spørgeskema om forløbet
Afslutning

No comments:

Post a Comment